بیان مساله
موقیعت جغرافیایی ویژه و تنوع پدیده های طبیعی باعث شده تا ایران به عنوان پنجمین کشور دارای تنوع طبیعی جهان شناخته شود. این در حالی است که علی رغم برخورداری از جاذبه های فراوان اکوتوریستی، کشور با مشکلات و موانع گوناگونی در جذب طبیعت گرد مواجه بوده که مانع از گسترش آن شده است. استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه راهکار علمی مبتنی بر مدل سازی و بهره مندی از ابزارهای مرتبط می تواند بخش زیادی از مشکلات و چالش های موجود در توسعه این صنعت در کشور را مرتفع نماید. در واقع اگر مهمترین موانع موجود در توسعه صنعت اکوتوریسم کشور را کمبود امنیت، نارسایی خدمات زیربنایی، عدم شناخت کامل و معرفی جاذبه های اکوتوریستی، عدم سهولت در تهیه ویزا، روادید، شکاف فرهنگی، تخریب آثار اکوتوریستی و ... فرض کنیم، فناوری اطلاعات و ارتباطات با توسعه زیرساخت های تحت وب، مدل سازی نظام مدیریتمقصد (DMO) ، نظام ذخیره جا (CRS) ، نظام توزیع جهانی (GDS) ، نظام مدیریت مشتری مداری (CRM) و استفاده از ابزارها و فناوری هایی چون GIS و یا توسعه گردشگری مجازی (Virtual Tourism) می تواند بر بیشتر مشکلات موجود غلبه نماید و زمینه توسعه پایدار اکوتوریسم را موجب شود، چرا که توسعه پایدار مستلزم این است که آثار و جذابیتهای اکوتوریستی برای نسل های آینده حفظ شوند که این مهم در گرو توسعه فناوری های نوین است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که، مدل سازی و ابزار های زیر مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند بخش زیادی از مشکلات موجود در این زمینه را رفع نماید. کاربرد ICT در گردشگری را می توان به سه حوزه شبکه های داخلی (Internet) ، شبکه های خارجی (Extranet) و اینترنت تفکیک کرد. کاربرد ICT در شبکه های داخلی صنایع گردشگری موجب افزایش کارایی و اثر بخشی می شود و در بخش های مختلف شرکت ها بکار می رود. از سوی دیگر، کاربرد ICT در شبکه های داخلی و اینترنت موجب همبستگی قوی بین فعالیت های متفاوت واحدهای فعال در گردشگری شده است، به گونه ای که کاربرد ابزارهای ICT به شکل (CRS) نظام ذخیره جا، (GDS) نظام توزیع جهانی و DMO (مدیریت مقصد) در صنایع حمل و نقل هوایی و هتل ها و خدمات مسافرتی از توسعه فراوانی برخوردار است. ابزار ICT منجر به تغییر روند گردشگری و ایجاد سازوکارهای جدید راهبردی و مدیریتی در این صنعت شده است. از جمله مهمترین استفاده های ICT در شرکت ها، تقویت یکپارچگی افقی و عمودی و کاهش عدم صرفه های مقیاس در شرکت های کوچک و متوسط گردشگری (SMTE) بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اکوتوریسم (مطالعه موردی تهران) به سوال اصلی تحقیق که فناوری اطلاعات و ارتباطات چه نقشی در توسعه اکوتوریسم دارد، می پردازد.