مقدمه
کودکان بین 2 تا 6 سالگی، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری می کنند. طی 30 سال گذشته، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدکودک می روند، افزایش یافته است. این روند عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. در حال حاضر، مادران 67 درصد از کودکان پیش دبستانی شاغل هستند. کودکستان، برنامه ای است که هدف آن بالا بردن سطح رشد کودکان 2 تا 5 ساله است و بر تجربه های آموزشی تاکید می وزد. در مقابل، مهدکودک، انواع تدارکات برای سرپرستی فرزندان والدین مشاغل را در بر می گیرد و این تدارکات در خانه کودک ارائه می شوند. بررسی ها نشان می دهد که والدین، اغلب کودکستان را به مهدکودک ترجیح می دهند. بسیاری از کودکستانها، ساعت کار خود را از نیمه وقت به تمام افزایش داده اند تا به نیازهای والدین شاغل پاسخ دهند. وظیفه یک مهدکودک خوب فقط این نیست که کودکان را در غیاب والدینشان ایمن نگهدارد و آنها را خوب تغذیه کند. مهدکودک باید مانند یک کودکستان کارآمد، تجربیات آموزش با کیفیت عالی برای کودکان فراهم آورد. برنامه های کودکستانها متنوع است، که از مراکز کودک محروم تا معلم محور در نوسان هستند. در کودکستانهای کودک محور، معلمان فعالیتهای گوناگون را ارائه می دهند که کودکان می توانند از بین آنها انتخاب کنند و قسمت عمده روز، در بازی آزاد هدف می شود. در مقابل، کودکستانهای تحصیلی، معلمان برنامه را تنظیم کنند. در این کودکستانها، به کودکان حروف الفبا، اعداد، رنگها، شکلها، مهارتهای تحصیلی را از طریق تکرار و تمرین، آموزش می دهند و بر بازی تاکید نمی شود.
فصل اول – کلیات
مقدمه
نام کامل طرح و محل اجرای آن
محل اجزا
دلایل انتخاب طرح
میزان مفید بودن طرح برای جامعه
وضعیت و میزان اشتغالزایی
تاریخچه و سابقه مختصر طرح
اجزای سازنده یک مهد کودک با کیفیت عالی
آشنایی کودک با مهد کودک
اهمیت مهد کودک
بهره وری اقتصادی
صرفه جویی در مخارج
تقویت ارزش های اخلاقی و اجتماعی
کمک به مراقبین کودکان و مادرها
بسیج اجتماعی
اجتماعی شدن کودکان
نقش مهدکودک را در تربیت کودکان جدی بگیریم
نقش مهدکودک در بهبود روابط والدین و فرزند
بررسی اثرات مراقبت های روزانه (مهدکودک) بر کودکان
فصل دوم – روش انجام کار
گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه
بازدید از مهد کودک بهاران (خیابان شهید بابایی – کوچه 27)
جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده
فهرست تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها
مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار
توجیه اقتصادی محصول
روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت (جهت فروش کالا)
فصل سوم – امور مالی طرح
میزان سرمایه گذاری
محاسبه هزینه ها
هزینه های جاری طرح
هزینه های ثابت و متغییر تولید
محاسبه سود و زیان ویژه (ارقام به میلیون ریال)
تاسیسات مورد نیاز
هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های ثابت طرح
حقوق و دستمزد پرسنل
هزینه سوخت و انرژی
فصل چهارم – جمع بندی – نتیجه گیری و پیشنهادات
نتایج حاصله از اجرای طرح
منابع و ماخذ