فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده... ۱
مقدمه... ۲
فصل اول: کلیات موضوع
تعریف و طبیعت هوش مصنوعی... ۷
پیدایش و پیشرفت هوش مصنوعی... ۸
هوش مصنوعی و هوش انسانی... ۱۲
شاخه های هوش مصنوعی... ۱۴
فلسفهٔ هوش مصنوعی... ۲۷
ویژگی های هوش مصنوعی... ۴۸
دو فرضیه در هوش مصنوعی... ۵۲
انواع هوش مصنوعی... ۵۳
کاربرد هوش مصنوعی... ۵۷
معمای هوش الکترونیک، مبانی و شاخه های علم هوش مصنوعی... ۵۹
چالش های بنیادین هوش مصنوعی... ۶۴
فصل دوم: هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری
هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری... ۷۱
بازی های تأثیرگذار در هوش مصنوعی... ۸۸
فصل سوم: تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی
تکنیک ها وزبانهای برنامه نویسی هوش مصنوعی... ۱۱۸
مثالی از برنامه نویسی شیء گرا در شبکه های عصبی و هوش مصنوعی... ۱۶۳
سخن آخر... ۱۷۹
فهرست منابع... ۱۸۰
مقدمه
هوش مصنوعی به هوشی که یک ماشین از خود نشان میدهد و یا به دانشی در کامپیوتر که سعی در ایجاد آن دارد گفته میشود. بیشتر نوشته ها و مقاله های مربوط به هوش مصنوعی آن را "دانش شناخت و طراحی مامورهای هوشمند تعریف کرده اند. یک مامور هوشمند سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود, شانس موفقیت خود را بالا میبرد جان مکارتی که واژه هوش مصنوعی را در سال ۱۹۵۶ استفاده نمود, آن را دانش و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند" تعریف کرده است. تحقیقات و جستجوهایی انجام شده برای رسیدن به ساخت چنین ماشین هایی مرتبط با بسیاری از رشته های دانشیک دیگر میباشد, مانند دانش کامپیوتر, روانشناسی, فلسفه, عصب شناسی, دانش ادراک, تئوری کنترل, احتمالات, بهینه سازی و منطق.
« هوش مصنوعی، دانش ساختن ماشین ها یا برنامه های هوشمند است. » همانگونه که از تعریف فوق-که توسط یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی ارائه شده است- برمی آید، حداقل به دو سؤال باید پاسخ داد:
۱ هوشمندی چیست؟
۲ برنامه های هوشمند، چه نوعی از برنامه ها هستند؟تعریف دیگری که از هوش مصنوعی می توان ارائه داد به قرار زیر است: