دسته: فقه و حقوق اسلامی
حجم فایل: 1043 کیلوبایت
تعداد صفحه: 90
چکیده:
معلّمان، اساسیترین نقش را در جریان یادگیری و نهایتا پرورش دانشآموزان بر عهده دارند و اهمیت و برجستگی این نقش حساس، حداقل بر مدیران و برنامهریزان نظام آموزش و پرورش، پوشیده نیست. آنچه در شرایط فعلی نیاز به بررسی، مطالعه و تجزیه و تحلیل دقیق و عمیق دارد، دشواریهایی است که نظام آموزش و پرورش کشور در احراز موقعیت والای معلّم و ایجاد شرایط لازم برای جذب، تربیت و ایفای نقش حساس و پیچیده آن در جریان پرورش و هدایت رشد و تعالی دانشآموزان با آنروبهروست. پیچیدگی وظایف و مسؤولیتهای سنگین این منزلت مهم در نظام آموزش و پرورش، به علاوه نقش همهجانبهای که بر اثربخشی کل سازمان و مدیریت آموزشی کشور دارد، توجه و اهمیت فوق العادهای را به پژوهشهایی که بتواند به بررسی همهجانبه دشواریها و بهرهگیری از تجربههای آموزشی سایر ملل بپردازد و راهحلهای مؤثر و عملی پیشنهاد کند بخشیده است. در این کار تحقیقی بر آن هستیم که در حدود مسئولیت کیفری جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان را مورد بررسی قرار دهیم در این راستا در ابتدا و در ابتدا به تعاریف مسئولیت کیفری و حدود مسئولیت کیفری می پردازیم و در فصول بعد به مسئولیت کیفری آموزگاران در قبال دانش آموزان اشاره می کنیم.
چکیده1
کلید واژه1
مقدمه2
بیان مسئله3
اهمیت و ضرورت تحقیق4
طرح سؤالات4
فرضات تحقیق4
پیشینه تحقیق5
روش جمع آوری اطلاعات6
فصل اول:
کلیات
مبحث اول: تعاریف لغوی و اصطلاحی8
گفتار اول: مفهوم لغوی مسئولیت8
گفتار دوم: مفهوم اصطلاحی10
بند اول: مفهوم کلی مسئولیت10
بند دوم: عوامل مسئولیت 10
بند سوم: مسئولیت در قرآن کریم11
بند چهارم: اثر وضعی اعمال و رفتار آدمی11
بند پنجم: شخصی بودن مسئولیت12
بند ششم: مسئولیت اخلاقی13
بند هفتم: مسئولیت اجتماعی14
گفتار سوم: جنبه های فردی و اجتماعی مسئولیت در فقه14
بند اول: جنبه های فردی مسئولیت14
بند دوم: جنبه های اجتماعی مسئولیت در فقه16
مبحث دوم: تاریخچه مسئولیت کیفری20
گفتار اول: سابقه تاریخی مسئولیت20
بند اول: مسئولیت در قدیم الایام23
بند دوم: در ایران باستان31
بند سوم: در روم باستان32
بند چهارم: مسئولیت کیفری در دوران معاصر34
گفتار دوم: حدود و قلمرو مسئولیت کیفری 37
بند اول: اهلیت و انواع آن در حقوق جزا37
بند دوم: مقایسه اهلیّت جزایی با اهلیّت جنایی41
بند سوم: اهلیّت جزایی و مسئولیت کیفری42
بند چهارم: تقصیر و مسئولیت کیفری43
فصل دوم:
حدود مسئولیت جزایی آموزگار در قبال دانش آموزان
مبحث اول: مسئولیت معلم و نقش آن در کاهش جرائم48
گفتار اول: عوامل مؤثر آموزشی در کاهش جرم48
گفتار دوم: نقش و مسئولیت محیط آموزشی در کاهش ناهنجاریها وجرایم دانشآموزان50
گفتار سوم: حدود مسئولیت معلم و محیط آموزشی در مورد جرائم اعتیاد57
گفتار چهارم: وظایف ومسئولیت های معلّم در برابر دانش آموز67
مبحث دوم: حدود مسئولیت های جزایی معلم تربیت بدنی در قبال حوادث 72
گفتار اول: دامنه شمول قانون بر افراد حادثه دیده 72
گفتار دوم: مطابق ماده 59 قانون مجازات اسلامی اعمال زیر جرم محسوب نمی شود 72
بند اول: دانش آموز ورزشکار حادثه دیده 74
بند دوم: داوران، مربیان و سایر کارکنان حاضر در محل75
بند سوم: حدود مسئولیت مربیان ورزشی بعد از وقوع حادثه ورزشی75
مبحث سوم: تأثیر اشتباه در مسئولیت جزایی76
گفتار اول: مفاهیم جهل77
گفتار دوم: مقایس? مفهوم جهل و اشتباه و موارد مشابه آن 79
گفتار سوم: جایگاه اشتباه در حقوق جزا86
نتیجه گیری87
منابع ومراجع90
قیمت: 8,000 تومان