بررسی امکانات و مشکلات تحصیلی دانش آموزان

مقدمه

امروزه ضرورت آشنایی عوامل اداری و آموزشی مدارس، با مشکلات و تنگناهای تحصیلی بیش از پیش مشهود است. معلمان برای اینکه بتوانند با موفقیت به امر آموزش و پرورش بپردازند؛ نیاز به شناخت دانش آموزان و آگاهی نسبت به نقاط ضعف و قوت یاد گیرندگان و عناصر مرتبط با آموزش دارند. به نظر می رسد دوران و روزگار کسانی که بخواهند بدون توجه به نیازهای دانش آموزان و ابعاد رشدی آنان و تعامل عوامل گوناگون صرفاً با تکیه بردانش خود به آموزش و پرورش بپردازند؛ پایان یا فته است. تعلیم و تربیت انسان از بدو پیدایش بشر مورد توجه بوده؛ اما اهمیت آن در قرون اخیر بطور فزاینده ای آشکار شده است. در حال حاضر آموزش و پرورش، کلید توسعه جوامع محسوب می گردد؛ و موفقیت و سعادت ملتها به کیفیت تعلیم و تربیت بستگی دارد، بدون تردید آینده هر کشوری را می توان از سیمای کنونی آموزش و پرورش آن دریافت کرد.

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1 مقدمه 1

2-1 بیان مسأله 2

3-1 ضرورت و اهمیت تحقیق 4

4-1 سوال های تحقیق 7

5-1 هدف تحقیق 10

6-1 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح 11

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مقدمه 14

1-2 اهداف آموزش و پرورش دوره ابتدایی 15

1-1-2 اهداف اعتقادی 15

2-1-2 اهداف اخلاقی 16

3-1-2 اهداف علمی و آموزشی 16

4-1-2 اهداف فرهنگی، هنری 16

5-1-2 اهداف اجتماعی 16

6-1-2 اهداف زیستی 17

7-1-2 اهداف سیاسی 17

8-1-2 اهداف اقتصادی 17

2-2 ویژگی های کودکان در دوره ابتدایی 17

3-2 مواد و برنامه های درسی دوره ابتدایی 20

4-2 درون داده های نظام آموزش ابتدایی 22

1-4-2 منابع انسانی 22

2-4-2 منابع مادی نظام آموزش ابتدایی 23

1-2-4-2 منابع کالبدی 23

2-2-4-2 منابع تجهیزاتی 25

3-4-2 منابع مالی 25

5-2 تاثیر امکانات و تجهیزات مدرسه بر دانش آموزان 26

6-2 تاثیر امکانات و تجهیزات مدرسه بر معلم 28

7-2 تاثیر محیط بر فعالیت های نظام آموزشی 29

8-2 کلاس های درس چند پایه 30

9-2 مشکلات تحصیلی دانش آموزان در مدارس 32

1-9-2 افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن 32

2-9-2 ترک تحصیل 34

3-9-2 نارسایی های یادگیری ویژه 35

10-2 مشکلات رفتاری دانش آموزان در مدارس 37

1-10-2 ترس از مدرسه 37

2-10-2 فرار از مدرسه 37

3-10-2 اختلال لجبازی و نافرمانی 38

4-10-2 رفتارهای نامناسب یا ناپخته 39

5-10-2 بیش فعلی همراه با کمبود توجه 39

6-10-2 اضطراب 40

7-10-2 بی نظمی در سلوک 41

11-2 مدارس و دانش آموزان موفق 41

12-2 فضاهای آموزشی مدارس 42

1-12-2 کلاس درس نظری 42

2-12-2 کلاس درس تجربی 43

13-2 فضاهای پرورشی 45

1-13-2 کتابخانه 46

2-13-2سالن چند منظوره 46

3-13-2 نمازخانه 47

4-13-2 اتاق فعالیت های پرورشی 47

5-13-2 اتاق بهداشت رکت های اولیه 47

14-2 فضای اداری 47

15-2 فضاهای پشتیبانی یا خدماتی 49

1-15-2 سرویس های بهداشتی 49

2-15-2 آبخوری دانش آموزان 49

3-15-2 انبار نظافت و شستشو 49

4-15-2 انبار تجهیزات و وسایل 49

16-2 فضاهای گردش 52

1-16-2 راهروها 52

2-16-2 پله ها 52

17-2 فضاهای باز یا محوطه 53

1-17-2 فضای صف جمع و تفریح 53

2-17-2 فضای سبز، باغچه و درختکاری 53

3-17-2 پارکینگ وسایل نقلیه 54

18-2 مکان یابی واحدهای آموزش 57

1-18-2 کاربری های سازگار 57

2-18-2 کاربری های ناسازگار 57

3-18-2 جهت یابی 57

4-18-2 شعاع دسترسی 58

19-2 انجمن اولیا و مربیان 58

20-2 پیشینه تحقیق 61

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه 67

1-3 روش تحقیق 67

2-3 جامعه آماری 67

3-3 نمونه و روش نمونه گیری 67

4-3 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات 68

5-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 69

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

تجزیه و تحلیل سوال 1 71

تجزیه و تحلیل سوال2 75

تجزیه و تحلیل سوال3 76

تجزیه و تحلیل سوال 4 77

تجزیه و تحلیل سوال 5 82

تجزیه و تحلیل سوال 6 85

بررسی و مقایسه کل سرانه ها و مقایسه با استانداردها 88

تجزیه و تحلیل سوال 7 89

تجزیه و تحلیل سوال8 91

تجزیه و تحلیل سوال9 91

تجزیه و تحلیل سوال10 92

تجزیه و تحلیل سوال11 93

تجزیه و تحلیل سوال 12 95

تجزیه و تحلیل سوال 13 96

تجزیه و تحلیل سوال 14 96

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

1-5 مقدمه 99

2-5 بحث و نتیجه گیری 100

3-5 یافته های جانبی تحقیق 100

4-5 محدودیت های پژوهش 108

5-5 پیشنهادها 109

الف. پیشنهاد کاربردی 109

ب. پیشنهاد پژوهش 111

خرید و دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد