خلاصه
تصور می شود محاسبه پریشی رشدی اختلال خاص توانایی ریاضیات است. در حال حاضر نظریه های غالبعلوم اعصاب شناختیدر موردمحاسبه پریشی رشدی نشان می دهدکه آن از اختلال در نمایش اندازه مغز انسان سرچشمه می گیرد، که در شیار بین جداری قرار دارد، و یا از اتصالات دچار اختلال بین نماد اعداد و نمایش بزرگی نشات می گیرد. بااینحال، تحقیقاترفتاریچند تئوری جایگزین در موردمحاسبه پریشی رشدی و تصویربرداری عصبی نیز نشان می دهد کهاختلال محاسبه پریشی رشدی ممکن است به اختلالات توابع دیگر با شیار بین جداریمرتبط باشد تا بانمایشبزرگی. به طور چشمگیری، تئوری نمایش بزرگی به صراحت با طیف وسیعی از جایگزین ها در مدل سیستماتیک در تضاد است. دراینجامااینفاصله رابهطورمستقیمبا مقایسه پنج تئوری جایگزینپر کردیم (نمایشبزرگی، حافظه کاری، بازداری، توجه و پردازش فضایی) محاسبه پریشی رشدی در کودکان پیش دبستانی ۹-۱۰ ساله. شرکت کنندگان از یک گروهشامل ۱۰۰۴ کودکان انتخاب شدند و در ۱۶ تست و نه آزمایش مشارکت کردند. ویژگیهایغالبمحاسبه پریشیرشدیعبارتند از اختلال حافظه کاری دیداری فضایی، حافظه کوتاه مدت دیداری فضایی و عملکرد مهاری (تداخلسرکوب). فرضیهما این است که اختلال در مهار به اختلال در عملکرد حافظه اجراییمرکزی مربوط است. مشکلاتبالقوهپردازش دیداریفضاییو عملکرد توجه در محاسبه پریشیرشدی احتمالا به حافظه کوتاه مدت/حافظه کاری و اختلالات مهار بستگی دارد. از نظریه نمایش بزرگیمحاسبه پریشیرشدی پشتیبانی نشده است.
پروژه کارشناسی ارشد روانشناسی
فایل محتوای:
۱) اصل مقاله لاتین Elsevier ۲۰۱۳
۲) متن ورد ترجمه شده بصورت کاملا تخصصی ۲۴ صفحه