دسته: علوم انسانی
حجم فایل: 17 کیلوبایت
تعداد صفحه: 22
چکیده:
علم به تنهایی نمیتواند یک برنامه جهانی برای جامعه ایجاد کند. بهعبارت دیگر، علم جهت نیست. سه عامل اساسی این بیان را تقویتمیکند: ابتدا تقسیم شدن روبهرشد دانش، دوم رمززدایی از پیشرفتبه عنوان یک ارزش فینفسه و سرانجام، سکولاریزه شدن علم.
اخلاق علم مسأله جدیدی نیست. تاریخ بشر شاهد پیشرفتهاییدر دانش و نظریههای علمی مبین آن پیشرفتها بوده که همواره بهمباحثات اخلاقی و فلسفی منجر شده است. فهم این نکته کهپیشرفتهای علمی چه هنگامی مناسب است و یا حتی به زیر سؤالکشیدن مجموعه دانش قبلی، کار آسانی است. اما اگر مسأله را به طورگستردهتر مورد بررسی قرار دهیم مشخص خواهد شد که علم ـشامل فیزیک، شیمی، بیولوژی، نجوم و ریاضیات به طور مستمر وغالبا ضمنی جامعه را از طریق یک تفسیر ویژه از جهان و جایگاه مادر آن مورد چالش قرارداده است. بعید است که در آینده نزدیک نیزیک پاسخ علمی دایم برای حل این چالش پیدا شود.
امروزه همچنین نگرانی اخلاقی در خصوص تأثیر بالقوه و مؤثرذهنی و اخلاقی ارتباطات سمعی و بصری در سراسر جهان وجوددارد. این فنون به موازات کنار گذاشتن موانع زمان و مکان، همچوناختراع چاپ در دوران گذشته، به عنوان یک انقلاب تلقی میشود.
قیمت: 3,000 تومان