مقدمه
روندهای موجود در فناوری اطلاعات و ارتباطات
آلوین و هایدی تافلر در اثری که با عنوان ”خلق یک تمدن نوین“در سال 1995 منتشر نمودند, بیان می دارند که اقتصاد الکترونیکی نمادین, اساساً با اقتصاد صنعتی قرن نوزدهم و بیستم متفاوت است. آن ها معتقد به ظهور تحول عظیمی به سمت کارهای فکری هستند. برخلاف مشاغل سنتی, دیگر کارگران ”کارگران فکری“ ای هستند که اطلاعات را تفسیر می کنند.
کشاورزان نیز برای محاسبه ترکیبات پرورش حبوبات, ترکیبات کود و میزان ورود مواد شیمیایی از کامپیوترها استفاده می نمایند. کارگران خط تولید هم برای مدیریت جوشکارهای روباتی یا مونتاژگران و جریان خط تولید, صفحه های نمایش و میزهای مراقبت را نظارت می کنند.
بانکداران برای مدل کردن بازارهای مالی از کامپیوترهای همراه شان یاری می گیرند. تعداد افرادی که به جای جابجا نمودن اشیاء فیزیکی, کارشان بکارگیری علائم و نمادها است درصد روبه رشدی از کل جمعیت را تشکیل می دهند. در اصل تافلرها معتقدند کارگران دانشی جایگزین کارگران دستی می شوند.
تافلرها به وضوح تصریح می دارند که تغییرات ساختاری عمیقی در اقتصاد درحال رخ دادن است و اینکه فناوری اطلاعات تنها وسیله ای است که برای مدیریت تقاضاهای اقتصاد قرن بیست ویکم به آن نیازمندیم. این اقتصاد بسیار متنوع تر, سریع التغییرتر و پیچیده تر از اقتصاد سنتی است. این سطح بالاتر از تنوع, سرعت و پیچیدگی متناظراً نیازمند جهشی به سمت یکپارچگی پیشرفته تر است. در عوض, این تقاضاها به شدت سطوح پردازش دانش را ارتقا می دهند.
تافلرها به تقاضای درحال رشد برای محصولاتی اشاره می کنند که به عنوان بخشی از سیستم هایی دیده می شوند که از همه سو در حال گسترش هستند. تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می خواهند بدانند که محصول از کجا می آید, چگونه ساخته شده است, چه فعالیت های برای نگهداری آن لازم است, و نیازمند چه خدمات پس از فروشی است.
در یک عصر قرن بیست ویکمی از محصولات ساده ای که بخشی از سیستم های پیچیده هستند, از فناوری اطلاعات برای مدیریت سرعت و پیچیدگی سیستم ها استفاده می شود. فناوری های اطلاعات, مخابرات یا فناوری های ارتباطات, اصطلاحاتی هستند که اغلب به صورت قابل تعویض استفاده می شوند. این فناوری ها, ابزاری برای انتقال بلادرنگ متن, صدا و داده های ویدئویی در هر جای جهان فراهم می کنند. آن ها امکان ذخیره آسان داده ها را نیز فراهم می نمایند و امکان بازیابی داده ها را در هر زمانی, میسر می سازند. ما در اینجا از اصطلاح فناوری اطلاعات به جای دیگر تعابیر استفاده می کنیم.
انفجارها و انقلاب ای نوآوری
بروز تغییرات عمده در چگونگی گذران زندگی , هدایت کسب وکار, و تولید غذاها و کالاهایی که مصرف می کنیم, اصلاً مقولۀ جدیدی نیست. انفجارهای نوآوری که حدوداً هر 55 سال یک بار اتفاق می افتند, باعث این گونه تغییرات می شوند. انفجار نوآوریِ دوره بین سال های 1980 تا 1910 میلادی, خودرو, هواپیما, چراغ های الکتریکی, تلگراف بی سیم, فیلم حلقوی, تصاویر متحرک و رادیو را به ارمغان آورد.