مقدمه: جریانی از مایع را در نظر بگیرید هرگاه فشار درون لوله به فشار بخار مایع نزدیک شود یا برسد مایع موجود در لوله شروع به جوشیدن می کند. و حباب های بخار در آن تشکیل می شود. این حباب های کوچک به همراه مایع به نقاطی که فشار در انجا با لاتر است منتقل می شود و می ترکند و باعث ایجاد اسیب به بدنه های لوله و پره های توربین می شود این پدیده را کاویتاسیون (خلازایی) می نامند. کاویتاسیون در پمپ ها باعث ایجاد سرو صدا و پایین آمدن راندمان آن می شوند
فهرست مطالب:
استفاده از این روش دارای مزایای زیر می باشد
فاکتورهای موثر در پدیده کاویتاسیون
۱- تبخیر
۲- بلعیدن هوا
۳- باز چرخش داخلی
۴- اغتشاش
۵- بدی مسیر پره