چکیده
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از: جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، میزان رضایت از خود، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند.
این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (۱۵۳۳۶ نفر) می باشند. حجم نمونه ۳۷۵ نفر شد که ۱۹۰ نفر دانش آموز پسر و ۱۸۵ نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد. شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی، انسانی، تجربی، ریاضی، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است.
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت. یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد. و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت. ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت. یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها، قوی تر می شود. بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت. بدین معنا که: دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند.
کلید واژه ها: جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی، تایید دیگران، رضایت از خود، هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت خانوادگی، هویت ملی
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول: طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه
۲-۱ موضوع تحقیق
۳-۱ بیان مساله
۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق
۵-۱ اهداف تحقیق
۶-۱ محدود زمانی و مکانی تحقیق
۷-۱پیشینه تحقیق
۱-۷-۱ تحقیقات داخلی
۲-۷-۱تحقیقات خارجی
۳-۷-۱ جمع بندی نتایج تحقیقات
۸-۱ تعاریف مربوط به هویت
۹-۱ موانع و تنگناهای تحقیق
فصل دوم: مبانی و چارچوب نظری
۱-۲ مقدمه
۲-۲ مباحث نظری
۱-۲-۲ دورکیم
۲-۲-۲ پارسونز
۳-۲-۲ ماکس وبر
۴-۲-۲ کنش متقابل نمادی
۵-۲-۲ کولی
۶-۲-۲ مید
۷-۲-۲ گافمن
۸-۲-۲ نظریه هویت (بورک)
۳-۲ چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق
۴-۲ پرسشهای تحقیق
۵-۲ فرضیات تحقیق
۶-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
۱-۳ مقدمه
۲-۳ نوع تحقیق
۳-۳ تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق
۱-۳-۳ تعریف نظری متغیرهای تحقیق
۲-۳-۳ تعریف عملی متغیرهای تحقیق
۴-۳ متغیرهای مستقل و وابسته
۵-۳ شاخص سازی متغیر های تحقیق
۱-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای مستقل
۲-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای وابسته
۶-۳ قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ)
۷-۳ اعتبار تحقیق
۸-۳ جامعه آماری
۹-۳ تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری
۱-۹-۳ تعیین حجم نمونه
۲-۹-۳ شیوه نمونه گیری
۱۰-۳ واحد تحلیل
۱۱-۳ تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات
۱۲-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: یافته ها و دستاوردهای تحقیق
۱-۴ مقدمه
۲-۴ توصیف دستاوردهای تحقیق
۱-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس
۲-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی
۳-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی
۴-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر
۵-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر
۶-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده
۷-۲-۴ بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان
۸-۲-۴ بررسی میزان تایید دیگران
۹-۲-۴ بررسی میزان درونی کردن ارزشها
۱۰-۲-۴ بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی
۱۱-۲-۴ بررسی میزان پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان
۱۲-۲-۴ بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان
۱۳-۲-۴ بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان
۱۴-۲-۴ بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان
۱۵-۲-۴ بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان
فصل پنجم: تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق
۱-۵ مقدمه
۲-۵ آزمون فرضیات
۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان
۱-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان
۲-۱-۲-۵آزمون فرضیه ۲/۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان
۳-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان
۲-۲-۵آزمون فرضیه ۲: بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی
۱-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۲: بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی»
۲-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۲: بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی»
۳-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۲: بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی»
۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی»
۱-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی»
۲-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی
۳-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی
۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی
۱-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی»
۲-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی»
۳-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی»
۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی»
۱-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی»
۲-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی»
۳-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی»
۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی
۱-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی»...
۲-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی»...
۳-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی»...
۳-۵ تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه)
۱-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت دینی
۲-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی
۳-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت ملی۸۲
۴-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی
۴-۵ تحلیل مسیر
فصل ششم: نتیجه گیری و پیشنهادها
۱-۶ خلاصه تحقیق
۲-۶ جمع بندی و نتیجه گیری
۳-۶ پیشنهادها
فهرست منابع و ماخذ
پیوست