مقدمه
وجود نیروی انسانی سالم یک دارایی بزرگ برای هرسازمان به حساب می آید. ازاین میان اهمیت روانی کارکنان کمتر ازسلامت جسمانی آنان نخواهد بود.
یک محیط کاری پرفشار می تواند برای سلامتی کارکنان به ویژه سلامت روانی آنان بسیارخطرناک باشد. عملکرد مطلوب کارکنان نیازمند این است که آنان ازکارخود رضایت کافی داشته ودارای انگیزه و روحیه مناسب باشند. بدیهی است که پاداش مؤثر دربهره وری نیروی کاربوده واثر مثبت دارد. آنچه امروز درعلم مدیریت مقبول افتاده اعتقاد براین است که انگیزه های کارکنان پایه های کارآیی واثربخش سازمان را تشکیل می دهند ومدیرانی که به موفقیت و اعتلای سازمان خود علاقمند هستند برای شناخت عواملی که بیشترین انگیزه را درکارکنان ایجاد می نمایند تلاش وکوشش می کنند.
اما این چیزی نیست که صرفا مربوط به حال باشد، بلکه درزمینه رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی کارکنان تاکنون پژوهشهای زیادی توسط پژوهشگران مؤسسه ها ومراکز پژوهش مختلف جهان صورت گرفته است. نظریه های مختلفی توسط روانشناسان وعلمای مدیریت دراین زمینه ها صورت گرفته است. نظریه های مختلفی توسط روانشناسان وعلمای مدیریت دراین زمینه ها ارائه شده است وشاید بتوان تیلوررا جزء اولین نظریه پردازان دراین زمینه دانست. به عقیده تیلور برای اینکه مدیریت سازمان به نوآفرینی کارکنان امیدوارباشد لازم است برای کارکنان انگیزش وپاداش ویژه ای فراهم آوردکه ازآنچه به یک کارگرمتوسط درهرپیشه ای داده می شود افزونترباشد.
اما رضایت شغلی خود تعیین کننده بسیاری ازمتغیرهای سازمانی است. مطالعات متعدد نشان داده است رضایت شغلی ازعوامل مهم افزایش بهره وری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلق ودلبستگی آنان به محیط کار وافزایش کمیت وکیفیت کار، برقراری روابط خوب و انسانی درمحل کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه عشق وعلاقه به کاراست. تردید نیست که هرسازمان خود یک ارگانیسم منحصربه فرداست ونخستین عامل آن، انسان و توجه به کارکنان است.
منابع انسانی وبهره گیری بجا وشایسته ازآن، ازکارآمدترین راههای رهایی ازتنگناها و دشواری های توسعه اقتصادی، اجتماعی وآموزشی است. زیرا منابع انسانی و نیروی کارآمد، بنیادی ترین عامل تولیدوسازندگی ورشد وتکامل است. همین نگرش منجر به ایجاد تحولات جدید درمدیریت، سبک های رهبری، مدیریت منابع وگسترش فکر مدیریت مشارکتی و توجه به رفتار، شخصیت و ویژگی های روانی کارکنان شده است. ازجمله تلاشهای مدیریت درجهت منابع انسانی، ایجاد رضایت درکارکنان وجلوگیری ازعدم رضایت آنها است.
با وجود این وبه رغم آنکه تاکنون بیش ازهزاران مقاله درباره رضایت شغلی به چاپ رسیده است، اما هنوزاطلاعات زیادی درباره این مفهوم وجود ندارد ودلیل عمده این مطلب است که سنجش و اندازه گیری این سازه به گونه بسیار وحشتناکی ناچیزبوده است.
بنابر این به نظرمی رسد اجرای پژوهش هایی که بتواند به گونه فراگیر کاستی ونارسائی های مربوط به شناخت واندازه گیری رضایت شغلی را برطرف کند ضروری باشد. پژوهش هایی که بتواند ازیک سو به تبیین وگسترش بنیانهای نظری وعملی سازه رضایت شغلی کمک کند وازسوی دیگر برای تعیین واجرای سیاست ها، خط مشی های سازمانی ومدیریت منابع نیروی انسانی کاربرد پذیرباشد.
با توجه به نتایج تحقیق، می توان پیشنهادهایی را عنوان کرد که تدابیر و سیاست های مالی مناسب توجه منظور رفع نیازهای مالی و تصمیم گیری های اساسی در شغل خود و ایجاد فضای کاری مناسب و دادن امنیت شغلی را می توان به عنوان پیشنهادهای این تحقیق عنوان کرد.
?-? اهمیت و ضرورت تحقیق
در هر سازمان و یا ارگان دولتی و خصوصی مشکلات خاصی وجود دارد که عدم توجه به آنها می تواند عاملی در بهره وری از سیستم و یا توجه به آن زمینه ساز موفقیت در امور باشد. اما اگر این عوامل دسته بندی و اولویت بندی شوند می تواند در صدر آنها، جمله عدم رضایت یا رضایت شغلی را مشاهده نمود. اهمیت به این مهم، با در نظر گرفتن نگارش کتابها و مقالات که در این زمینه وجود دارد و سخنرانیها و همایشهایی که در سالهای اخیر در این رابطه وجود داشته و دارد همه نشان از توجه و اهمیت مسأله است.
نارضایتی شغلی زمینه ساز بوجود آمدن بی انگیزگی و عدم بروز انگیزش و ارتباط آن با کاهش بهره وری می باشد و می تواند عامل نتیجه بد و پایین رفتن کیفیت زندگی اجتماعی و فردی باشد.
افزایش سطح بهره وری در سطح ملی برگرفته از افزایش بهره وری در تک تک سازمانها و نهادهاست و برای افزایش آن باید در کارکنان و کارمندان و دست اندرکاران امور انگیزه ایجاد کرد که خود انگیزه در صورت توجه به نیازهای فیزیکی، اقتصادی، فرهنگی و روانشناختی انسان حاصل می گردد. باید بتوان در بین نیروهای یک سازمان یا ارگان، جهت انجام فعالیتهای مطلوب و سازنده تحرک ایجاد کرد و این تحرک و شناخت نیازها و تحریک آن می تواند ما را در شناخت این خواسته یاری نماید. که همانا، رضایتمندی شغلی، یکی از آن است.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: طرح تحقیق
?-? مقدمه ?
?-? اهمیت و ضرورت تحقیق ?
?-? بیان مسأله ?
?-? اهداف تحقیق ?
فصل دوم: ادبیات تحقیق
?-? مقدمه ??
?-? پیشینه تحقیق ??
بخش اول: مباحث نظری ??
قسمت اول: تاریخچه ماهیت و ضرورت فشارهای عصبی و روانی ??
الف: تاریخچه مطالعات مربوط به فشارهای عصبی و روانی ??
ب: استرس و نگرش های مربوط به آن ??
ج: ماهیت فشارهای عصبی - روانی ??
د: ضرورت مطالعه فشارهای عصبی و روانی ??
قسمت دوم: عوامل ایجاد کننده فشارهای عصبی و روانی ??
الف: عدم اطمینان و فقدان کنترل ??
ب: سنگینی و سبک کار ??
ج: عدم امنیت شغلی ??
د: ارزیابی عملکرد ??
قسمت سوم: پیامدهای فشارهای عصبی و روانی ??
الف: علائم فیزیولوژیکی جسمانی ??
ب: علائم روانی ??
ج: علائم رفتاری ??
- پیامدهای سازمانی فشارهای عصبی و روانی ??
قسمت چهارم: مدیریت فشارهای عصبی و روانی ??
الف: مدیریت بر استرس در سطح فردی ??
ب: مدیریت بر استرس در سطح سازمانی ??
قسمت پنجم: رضایت شغلی ??
الف: تعریف رضایت شغلی ??
ب: روش های اندازه گیری و رضایت شغلی ??
ج: نظریه های رضایت شغلی ??
د: عوامل ایجاد کننده رضایت شغلی ??
ه: پیامدهای رضایت شغلی ??
بخش دوم: تاریخچه، اهداف و وظایف کمیته امداد امام خمینی (ره) ??
?- تاریخچه: ??
?- ارکان کمیته امداد امام خمینی (ره) ??
?- اهداف وظایف ??
?- فعالیت های عمده ??
فصل سوم: روش تحقیق
?-? روش تحقیق ??
?-? جامعه آماری ??
?-? حجم نمونه و روش نمونه گیری ??
?-? ابزار سنجش متغیرها ??
?-? روایی پرسشنامه ها ??
?-? روشهای جمع آوری اطلاعات ??
?-? روشهای آماری و تحلیل داده های تحقیق ??
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
تجزیه و تحلیل اطلاعات ??
فصل پنجم: بحث و تفسیر نتایج پژوهش
?-? نتایج مربوط به جداول توصیفی (تک بعدی) ???
?-? نتایج مربوط به جداول تحلیلی (دوبعدی) ???
?-? مشکلات و محدودیت های تحقیقی ???
?-? پیشنهادات ???
- فهرست منابع ???
- فهرست مجلات و پایان نامه ها ???
- پیوست ها ???