پایان نامه ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبک های هویتی و افسردگی پس از شکست تحصیلی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل دو نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه سلامت روانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی می باشد و پرسشنامه سلامت روانی ۷ ماده آن برای نشانه های جسمانی و ۷ ماده دیگر آن علایم اضطراب و ۷ ماده دیگر آن اختلال در کنش اجتماعی و ۷ ماده دیگر علایم افسردگی را می سنجد. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که ۱۹ ماده آن برای رضایت از زندگی و ۱۳ ماده آن برای معنویت و ۱۹ ماده آن برای شادی و خوش بینی و ۸ ماده آن مربوط به رشد و بالندگی و ۸ ماده برای ارتباط مثبت با دیگران و ۱۰ ماده آن برای خود مختاری می باشد. بر اساس نتایج تحقیق مشاهده شد که نمره سلامت روانی در دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است بدین معنی که دانشجویان دختر از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و همچنین از لحاظ افسردگی بین دانشجویان پسر و دانشجویان دختر مشاهده نشد و مشخص شد که نمره بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر می باشد بدین معنی بهزیستی روانشناختی بیشتری دارند. تامین بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشور است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی بهداشت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت (نوابی نژاد، ۱۳۷۶). در دهههای اخیر، روانشناسی مثبتنگربه عنوان تلاشی جهت بررسی توانمندی های انسان است که هم اکنون این علم مطالعات مناسبی برای بهزیستی و شادمانی در حوزههای مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و دانشگاهی فراهم نموده است Linley, P. A. , & Joseph, S. ,۲۰۰۴).). روانشناسی مثبتنگر، حرکتی شناخته شده در جهت سوق دادن انسان به سمت رشد، شکوفایی و بالندگی است که نمی خواهد جایگزین هیچ یک از انواع درمانهای روانشناختی شود Seligman, M. E. P. ,۲۰۰۶).). جامعه علمی، در طول دهه های اخیر، شاهد مطالعات و تحقیقاتی در زمینه درک و مفهومسازی جنبه های مختلف روانشناسی مثبت نگر به ویژه بهزیستی بوده است. بهزیستی روانشناختی به طور گستردهای مورد بررسی و به روشهای مختلفی مفهومسازی شده است.

کلید واژه: سبک های هویتی، بهزیستی روانی، دانشجویان

فهرست مطالب:

فصل ۱- کلیات تحقیق:... ۱

۱-۱- مقدمه... ۲

۱-۲- بیان مسئله. ۳

۱-۳- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. ۵

۱-۴- اهداف تحقیق.. ۶

۱-۵- سوالات تحقیق.. ۶

۱-۶- چارچوب نظری تحقیق.. ۷

۱-۷- تعاریف واژه ها ۱۵

فصل ۲ - ادبیات و مستندات تحقیق... ۱۸

۲-۱- تعریف هویت... ۱۹

۲-۲- مفهوم هویت... ۲۱

۲-۳- انواع هویت... ۲۳

۲-۳-۱- سبک های هویت اطلاعاتی.. ۲۵

۲-۳-۲- سبک هویت هنجاری.. ۲۶

۲-۳-۳- سبک هویت سردرگم.. ۲۸

۲-۴- هویت و جنسیت... ۲۹

۲-۵- سلامت روان.. ۳۰

۲-۶- سلامت روانی.. ۳۱

۲-۷- بهزیستی روانشناختی.. ۳۴

۲-۸- مولفه های تشکیل دهنده سازه بهزیستی روانی.. ۳۷

۲-۸-۱- خودمختاری ۳۷

۲-۸-۲- رشد فردی... ۳۸

۲-۸-۳- تسلط بر محیط... ۳۹

۲-۸-۴- هدفمندی در زندگی.. ۴۰

۲-۸-۵- روابط مثبت با دیگران.. ۴۰

۲-۸-۶- پذیرش خود ۴۱

۲-۹- افسردگی ۴۲

۲-۱۰- تعریف افسردگی.. ۴۳

۲-۱۱- شناخت افسردگی.. ۴۴

۲-۱۲- انواع اختلال افسردگی.. ۴۷

۲-۱۳- نشانه های افسردگی.. ۵۰

۲-۱۴- مطالعات انجام شده ۵۵

فصل ۳- روش شناسی تحقیق... ۶۲

۳-۱- روش تحقیق.. ۶۳

۳-۲- جامعه آماری.. ۶۳

۳-۳- نمونه و روش نمونه گیری.. ۶۳

۳-۴- روش گردآوری اطلاعات... ۶۴

۳-۵- ابزار گرد آوری اطلاعات... ۶۴

۳-۶- روش های تجزیه و تحلیل داده ها ۷۰

فصل ۴- تجزیه و تحلیل اطلاعات... ۷۱

۴-۱- بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها ۷۲

۴-۱-۱- بررسی حجم نمونه به تفکیک جنسیت... ۷۲

۴-۱-۲- بررسی حجم نمونه به تفکیک محل سکونت... ۷۳

۴-۱-۳- بررسی حجم نمونه به تفکیک ترم تحصیلی.. ۷۳

۴-۱-۴- بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان تحصیلات... ۷۵

۴-۱-۵- بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان درآمد. ۷۶

۴-۲- بررسی متغیرهای اصلی و فرضیات تحقیق.. ۷۷

فصل ۵- نتیجه گیری و پیشنهادات... ۹۵

۵-۱- خلاصه یافته ها ی پژوهش... ۹۶

۵-۲- بحث و نتیجه گیری.. ۹۷

۵-۳- محدودیتهای تحقیق.. ۱۰۰

۵-۴- پیشنهادهای تحقیق.. ۱۰۱

خرید و دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد